سرخط خبرها

رونمایی از مجموعه شعر «موهبت غریب وال بودن» اثر جواد گنجعلی شاعر خراسانی

  • کد خبر: ۲۰۹۷۳۲
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
رونمایی از مجموعه شعر «موهبت غریب وال بودن» اثر جواد گنجعلی شاعر خراسانی
مراسم رونمایی و جشن امضای مجموعه شعر «موهبت غریب وال بودن» اثر جواد گنجعلی، شاعر و نویسنده و منتقد ادبی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، صبح جمعه برفی مشهد، سالن کتاب‌کده در طبقه دوم کافه کتاب آفتاب به حضور ادب‌دوستان گرم بود.

بهانه این گردهم آمدن نیز مراسم رونمایی و جشن امضای مجموعه شعر «موهبت غریب وال بودن» اثر جواد گنجعلی، شاعر و نویسنده و منتقد ادبی است.

رونمایی از مجموعه شعر « موهبت غریب وال بودن» اثر جواد گنجعلی شاعر خراسانی

حضور گرم شاعر پیشکسوت خراسانی

در ابتدای جلسه، از محمدباقر کلاهی‌اهری، شاعر خراسانی دعوت شد و او گفت: بسیارخوشحالم که در حضور گرم شما هستم. شعر، آتشی است که تعداد زیادی باید در آن بدمند. کتاب را یکی از دوستان من به دستم رساند و من در این کتاب قدم زدم و نشستم و به اندازه فهم خودم خیره شدم و امیدوارم که در آینده فرصتی باشد تا آثار بعدی شما را ببینیم.

گفتمان بین متنی، ویژگی بارز این مجموعه شعر

بعد از او نوبت به علیرضا جهانشاهی رسید . او صحبتش را با تبریک به جواد گنجعلی آغاز کرد و درباره جنس و گفتمان بین متنی بیان کرد: سال‌ها بود که شاعران زیادی با چهره خود قهر کرده بودند اما جناب گنجعلی از عکس خود برای روی جلد کتاب استفاده کردند.

جنس گفتمان بین متنی است که در شعرهای عاشقانه این کتاب تکرار شده که یک ویژگی برای این کتاب به حساب می‌آید. شعر یا نظم یک نظام بسته نیست و با متون دیگر ارتباط تنگاتنگی دارد. عموما این روابط بین متنی به شکل تشبیه و تلمیح اتفاق می‌افتد.

دل به دریا زدن از پرتکرارترین روابط بین متنی است که در شعر فارسی معاصر و کلاسیک وجود دارد.

وسواس گنجعلی در چینش کلمات

رضا عابدین‌زاده شاعر دیگری بود که البته سخن کوتاه کرد و گفت: در جهان شعر و دوستی، جواد گنجعلی قدیمی‌ترین دوست شاعر من است. او وسواس‌های زیادی در چینش کلمات شعرهایش دارد که این ویژگی بسیار خوب است.

رونمایی از مجموعه شعر « موهبت غریب وال بودن» اثر جواد گنجعلی شاعر خراسانی

ساخت سناریو جدید در هر اثر گنجعلی قابل مشاهده است

در این میان حیدر کاسبی ادامه داد: چیزی که به‌عنوان یک شاعر برای جواد گنجعلی مدنظر است به دور تکرار نیفتادن است. کتاب اول وی موضوعش عاشقانه، کتاب دوم درباره جنگ و سومین کتاب او قالب طبیعت‌گرایی دارد.

او برای اینکه به تکرار نرسد همیشه یک سناریو دارد. زمانی که ما شعرهای گنجعلی را می‌خواهیم احساس می‌کنیم شعر نیمایی بوده اما شعر سپید است.

در کتاب جدید جواد گنجعلی منتظر سناریو جدید بودم و هنوز به چیز جدید نرسیدم منتها در بعضی شعرها به شعبده‌های جدید رسیدم.

جواد گنجعلی به شکل آگاهانه وارد بازی‌های زبانی و رادیکال نمی‌شود و شاعری معناگراست. مجموعه شعر گنجعلی به معنای واقعی کلمه فرهنگی است.

یوسف بینا از دیگر شاعران حاضر در این نشست است که در پایان اضافه کرد: در شعر جواد گنجعلی فضاهای تازه‌ای وجود دارد که می‌توان آن‌ها را تجربه کرد. از همان ابتدا فضایی در شعر خراسان رایج شده بود که مستقل از این فضای تکراری بود که امثال افرادی مانند جواد گنجعلی شروع و به این‌سو گام برداشتند.

او در حین اینکه فضای جدیدی را تجربه کرد اما راه و روش خود را حفظ کرد. یک شاعر خوب هیچ زمانی وقتش را هدر نمی‌دهد. شعر جواد گنجعلی سوای این نکاتی که گفته شد، شعری است به معنای واقعی کلمه فرهنگی. یعنی فرهنگ انسان ۱۴۰۲ درون آن است.

این فرهنگ همان فرهنگ انسانی است که دارد قهوه می‌خورد که دقیقا همین موقعیت در شعرش آمده و هم‌زمان به فرهنگ کهن فکر می‌کند که این جنبه بسیار مهمی است. در درخشندگی‌های شعر این ویژگی را دیدم که مسئله پرتویت انسان به وضوح در آن دیده می‌شود.

در پایان، جواد گنجعلی از تمامی کسانی که در این نشست حضور داشتند تشکر و قدردانی کرد و سخن خود را با خواندن شهر از مجموعه شعرش به پایان رساند.

من جاده ابریشم‌ام

کاروان‌های بسیاری در من به غارت رفته‌اند

بازرگانان بسیاری راه گم کرده‌اند

و شترانی با بار ادویه و دارچین در شن خفته‌اند

رونقی داشتم

پیش از تو طاعون عشق ویرانم کرد

من جاده ابریشم‌ام

که حالا با خاک یکسان شده‌ام

اما هنوز هم از هر طرف که در من سفر کنند

به تو خواهند رسید

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->